vrijdag 4 juni 2010

Zelf glimmermist maken, 2 manieren

Op Youtube kwam ik onlangs een filmpje tegen over het zelf maken van glimmermist. Ik heb een flesje, parelmoer, en vind het een enig concept. Leuk om bloemen te kleuren (of van een glansje te voorzien) of papier. Maar zo'n flesje is best prijzig (rond de 8 of 9 EURO in Nederland).
Dus wilde ik het natuurlijk ook zelf uitproberen. Er zijn verschillende manieren om het te maken, ik heb de volgende 2 manieren uitgeprobeerd:

In Mini misters (kleine spuitertjes) perfect pearl en ranger distress inkt navuller met water mengen. De verhoudingen zijn: 1 volle pipet inkt, twee puntjes van de onderkant van een lepeltje perfect pearl en tot 3/4 bijvullen met water. Goed schudden en klaar! Goed effect, fijne spuitjes.
Maar alles bij elkaar opgeteld: ik moest alles nieuw aanschaffen en gebruik de spullen voor niets anders (nog niet tenminste) was het nog niet echt voordelig.

Dus op zoek gegaan naar een andere (goedkopere) oplossing.
Bij een hobbyspeciaalzaak (gespecialiceerd in verf e.d.) een grote pot parelmoerpoeder gevonden (achterop stond dat het bestaat uit pigment- en micapoeder. Er zouden nog meer kleuren zijn, maar eerst maar eens begonnen hiermee. Toen gevraagd wat makkelijk te gebruiken is om water te kleuren en dat was (eigenlijk heel logisch) Ecoline. Niet duur, 30 ml in potje (distress inkt navuller 13 ml) en in ontzettend veel kleuren. Toen op zoek naar een alternatief voor de spuiters, want die zijn lastig verkrijgbaar en ook niet supergoedkoop. Ik was toevallig bij de Xenos en die hebben van die reissetjes met 4 kunstof flesjes met 1 pompje. Je kunt alle flesjes vullen en het pompje wisselen: je kunt het goed schoonkrijgen.

Hopelijk hebben jullie er iets aan. Het gaat niet zozeer om de voordeligheid als wel het plezier om je eigen kleurtjes te maken, zo leuk!!!

6 opmerkingen:

  1. hoi Anne Marie
    hier heb ik dus wel oren naar.
    hartstikke goed van je deze tip en ik ga het vast en zeker eens uitproberen....
    dank je wel hoor
    Nog een fijn warm weekend en geniet ervan!!
    groetjes Rosina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooooh, wat geniaal!! Dat moet ik es uitproberen.
    Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het super! Bedankt dat je dit wil delen erg sympathiek van je!
    Mijn vraag is de winkel waar je de parelmoerpoeder hebt gekocht ik kan het nl niet vinden!
    Vr Gr. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Anne-Marie.
    Bedankt voor de uitleg over het zelf maken van glimmer mist. Mijn vraag is wwar ik de parelmoerpoeder kan kopen?

    Groetjes José

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou ook wel willen weten waar je dat poeder kan kopen, in een verfwinkel ofzo? Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,
    Ik doe het ook in van die plastic flesjes uit zo'n reissetje en dat gaat prima. Maar mijn mengeling bestaat uit : acrylverf voor de kleur (ik schilder ook nog dus kleuren genoeg), vloeibare haarlak voor de hechting (goedkope navulverpakking uit het Kruidvat) lauw-warm water en textielglitterverf. De verhoudingen moet je zelf een beetje uitproberen(veel of weinig kleur, veel of weinig glitter).
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen